Opstart på mission i Rumænien
Efter års venten og forberedelse kan vi endelig tage hul på et nyt kapitel i vores liv. Det er et stort, men også et spændende skridt - at flytte vores familie fra Danmark til Rumænien for at tjene i to menigheder (Livezi og Sanduleni), som har så desperat brug for hjælp.
Vi er Gud taknemlige for, at Han har hjulpet os så godt i gang uden store problemer. Der er dog stadig en del, der skal falde på plads, og vi skal vende os til at alting er mere omstendigt og ineffektivt her i forhold til Danmark. Sager, som man under danske forhold ville kun klare over telefonen, tager her flere dage med mange personlige møder.
Det er så fantastisk at opleve, at vores store drøm om en fuldtidstjeneste ind for Herren er gået i opfyldelse. Selv om vi savner vores familie og venner i Danmark - og det jo tager lidt tid for børnene at falde til - har vi følt os hjemme fra første dag. Det kan vi takke Gud for samt vores dejlige familie, som vi har omkring os hernede.
Vores søn Jonathan, som er 3 år, følger i fars fodspor. Når far går ind i soveværelset og lukker døren for at forberede prædiken, går han også ind på sit værelse med børnebiblen for at forberede sig! Vores datter Sara på 6 måneder er begyndt at sidde selv. Hun kommer også op på alle fire, så det varer nok ikke så længe, før hun begynder at kravle.
En af de største udfordringer er, at så mange nedtrykte kristne - og i særdeleshed kirkeledere - er på randen til at give helt op. Men det er så godt at være her og være med til at gøre en forskel. Vi beder for dem og gør alt for at opmuntre dem bl.a. gennem forkyndelse og undervisning.
Den 7. maj havde vi et menighedsmøde (det første af slagsen) i Livezi, hvor vi snakkede om, hvor vigtigt det er for en menighed at have mål og visioner. Det var en rigtig god oplevelse for alle parter, og vi regner med at afholde et menighedsmøde igen om 3 måneder.
Det er skønt, at vi allerede kan se lidt fremgang i menighederne, og at antallet af mødedeltagere er stigende. Men den bedste opmuntring vi har fået, var da fire personer gav deres liv til Jesus på et evangelisk møde i byen Tc. Ogna(ca. 15 km fra Onesti).
Denne menighed blev lukket ned sidste år, da der kun var nogle få tilbage – men arbejdet er startet op på ny i år. Vi opmuntrer alle til at bede for denne menighed - og specielt disse fire nye kristne, at de ikke må blive trukket tilbage til deres gamle liv af deres ikke-kristne familier.
Personlig opbyggelse og samtaler er også en vigtig del af vores tjeneste. Mange er meget åbne og har stort behov for, at dele deres bekymringer og fortvivlede familiesituationer med os. Det er svært at stå overfor så mange økonomiske hårdt trængte familier uden at kunne hjælpe dem ud af deres problemer, men så er det så godt og altafgørende, at vi sammen med dem kan lægge det i Guds hænder og bede Ham sørge for dem.
Det er med stor respekt og ærefrygt, vi går denne tjeneste i møde. Hvem kan tænke sig nogen mægtigere arbejdsgiver end Gud?! I stor forventning ser vi frem til, hvad Han vil bringe af glæder og udfordringer i vores tjeneste.
Vi vil gerne takke alle jer, der støtter og beder for os og Rumænien, det betyder alt! Tjen Herren af hele hjertet!
KH, Dorthe og Cornel
Efter års venten og forberedelse kan vi endelig tage hul på et nyt kapitel i vores liv. Det er et stort, men også et spændende skridt - at flytte vores familie fra Danmark til Rumænien for at tjene i to menigheder (Livezi og Sanduleni), som har så desperat brug for hjælp.
Vi er Gud taknemlige for, at Han har hjulpet os så godt i gang uden store problemer. Der er dog stadig en del, der skal falde på plads, og vi skal vende os til at alting er mere omstendigt og ineffektivt her i forhold til Danmark. Sager, som man under danske forhold ville kun klare over telefonen, tager her flere dage med mange personlige møder.
Det er så fantastisk at opleve, at vores store drøm om en fuldtidstjeneste ind for Herren er gået i opfyldelse. Selv om vi savner vores familie og venner i Danmark - og det jo tager lidt tid for børnene at falde til - har vi følt os hjemme fra første dag. Det kan vi takke Gud for samt vores dejlige familie, som vi har omkring os hernede.
Vores søn Jonathan, som er 3 år, følger i fars fodspor. Når far går ind i soveværelset og lukker døren for at forberede prædiken, går han også ind på sit værelse med børnebiblen for at forberede sig! Vores datter Sara på 6 måneder er begyndt at sidde selv. Hun kommer også op på alle fire, så det varer nok ikke så længe, før hun begynder at kravle.
En af de største udfordringer er, at så mange nedtrykte kristne - og i særdeleshed kirkeledere - er på randen til at give helt op. Men det er så godt at være her og være med til at gøre en forskel. Vi beder for dem og gør alt for at opmuntre dem bl.a. gennem forkyndelse og undervisning.
Den 7. maj havde vi et menighedsmøde (det første af slagsen) i Livezi, hvor vi snakkede om, hvor vigtigt det er for en menighed at have mål og visioner. Det var en rigtig god oplevelse for alle parter, og vi regner med at afholde et menighedsmøde igen om 3 måneder.
Det er skønt, at vi allerede kan se lidt fremgang i menighederne, og at antallet af mødedeltagere er stigende. Men den bedste opmuntring vi har fået, var da fire personer gav deres liv til Jesus på et evangelisk møde i byen Tc. Ogna(ca. 15 km fra Onesti).
Denne menighed blev lukket ned sidste år, da der kun var nogle få tilbage – men arbejdet er startet op på ny i år. Vi opmuntrer alle til at bede for denne menighed - og specielt disse fire nye kristne, at de ikke må blive trukket tilbage til deres gamle liv af deres ikke-kristne familier.
Personlig opbyggelse og samtaler er også en vigtig del af vores tjeneste. Mange er meget åbne og har stort behov for, at dele deres bekymringer og fortvivlede familiesituationer med os. Det er svært at stå overfor så mange økonomiske hårdt trængte familier uden at kunne hjælpe dem ud af deres problemer, men så er det så godt og altafgørende, at vi sammen med dem kan lægge det i Guds hænder og bede Ham sørge for dem.
Det er med stor respekt og ærefrygt, vi går denne tjeneste i møde. Hvem kan tænke sig nogen mægtigere arbejdsgiver end Gud?! I stor forventning ser vi frem til, hvad Han vil bringe af glæder og udfordringer i vores tjeneste.
Vi vil gerne takke alle jer, der støtter og beder for os og Rumænien, det betyder alt! Tjen Herren af hele hjertet!
KH, Dorthe og Cornel





