
Orienterings- og bedebrev d. 18. maj 2006 fra Rumænien
Kære venner i Danmark,
Så er vi endelig kommet - ikke bare på plads, men - på rette plads i Rumænien. Vi har haft en måneds tid nu til at vende os til at være her som familie og komme godt i gang med vores arbejde i de to landsbymenigheder i Livezi og Sanduleni samt bymenigheden i Onesti.
Vi trives fint alle fire, selvom det selvfølgelig er en stor omvæltning - særligt for børnene. Behovet i menighederne. Vi vidste jo allerede inden vores ankomst, at der var hårdt brug for hjælp, men alligevel blev vi chokeret over behovets omfang.
Det skræmmer os dog ikke, det giver os derimod masser af gejst og gå på mod; det er skønt at mærke, at der er brug for os. Hver menighed har 3-4 møder om ugen, ca. 15 om måneden. Hvis det var muligt, ville alle 3 menigheder ønske Cornels medvirken på alle møder. Men det kan ikke lade sig gøre, så vi forsøger at fordele sol og vind lige ved at have 6 møder i Livezi, 6 møder i Sanduleni, og 2-3 møder i Onesti om måneden.
Sidste uge i april var der Påske i Rumænien, og i den forbindelse blev der organiseret en del ekstra møder (syv i alt). Fire mennesker blev frelst i byen Tg. Ocna (ca. 15 km fra Onesti). Vi bruger en del af vores tid på at snakke med folk om deres problemer, vejlede dem og hjælpe dem så godt vi kan. Vi ved altid, hvornår vi skal til gudstjeneste, men aldrig hvornår vi kommer hjem igen.
Vores hjerter er fulde af taknemlighed når vi ser, at der er begyndt at komme flere i menighederne end der plejer at komme, specielt flere børn - børnene medvirker i hver gudstjeneste med sang og digtcitering. Der kommer ikke så mange i Livezi endnu, men vi er meget optimistiske og tror på, at Gud vil hjælpe os.
Oversvømmelse
Over 15.000 mennesker blev evakueret i april på grund af oversvømmelse i den sydlige del af landet, hvor Donau gik over sine bredder - mange tusinde bor stadig i telte. Det har regnet
en hel del i vores område, men der er ingen oversvømmelse. På vores møder beder vi for disse ramte mennesker, som har det meget svært.
Bede emner:
1.Tak for den åbenhed for Guds ord og villighed til samarbejde, vi har mødt i menighederne.
Bed for de fire nyfrelste i Tg. Ocna – at de ikke må blive trukket tilbage til deres gamle liv af deres ikke kristne familier.
2. Bed for at Rusu Gheorghe igen må få et møde med Gud. Han stoppede med at komme i kirken for ca. et år siden, da han igen blev afhængig af alkohol. (Han var en af lederne i menigheden i Sanduleni).
3. Bed om at Gud må udruste os med visdom til at møde og forstå menighedernes behov.
Bed for os som familie og for Elena (Cornels mor), hun har problemer med hjertet og en alvorlig infektion i det ene øre.. Hun er en uvurderlig hjælp og støtte for os i denne nye tilværelse vi er ved at finde os til rette i.
4. Vi takker Gud og jer alle for AL den støtte og forbøn vi får og ønsker jer Guds rige velsignelse!
De varmeste hilsner,
Dorthe og Cornel Pascu


0 Comments:
Post a Comment
<< Home